‘ABN AMRO wil klanten helpen een duurzame transitie te maken en zelf het goede voorbeeld geven. Het duurzame werkplekconcept INFINITY hoort daarbij.’

ABN AMRO

Wanneer je het ABN AMRO kantoor in Amstelveen instapt, vermoed je niets van wat je tegen zult komen op de derde verdieping. Zodra de liftdeuren opengaan, straalt je een prettige groene ruimte tegemoet, waar in elke richting iets nieuws te zien valt. Moniek Schattevoet (ABN AMRO, voormalig programmamanager voor het werkplekconcept), Ruud Hoppenbrouwers (architect bij Fokkema & Partners Architecten) en Jochem van de Ven (accountmanager bij Zwartwoud) zijn in gesprek over de totstandkoming van deze plezierige ruimte.

Diensten
  • Projectmanagement
  • Productontwikkeling
  • Productie
  • Turn-key realisatie

‘Veel herinzet van meubilair en materialen, en wat niet herinzet is, is ofwel bio-based, ofwel tweedehands, of in ieder geval demontabel om op een later moment weer ergens in te zetten.’

Moniek: ABN AMRO had het Yello werkplekconcept, waarvoor Zwartwoud maatwerkmeubilair verzorgde. Dit concept wilden we in eerste instantie door ontwikkelen op basis van de opmerkingen van onze collega’s. Maar toen kwam corona, wat zorgde voor veranderende wensen. We besloten daarom een heel nieuw concept te bedenken. Duurzaamheid is één van de kernelementen van onze strategie. Onze purpose is ‘Banking for better, for generations to come’. We willen onze klanten helpen om een duurzame transitie te maken en daarin ook zelf het goede voorbeeld geven. Dat zit hem ook in het verduurzamen van ons gebouwen én ons werkplekconcept. Fokkema & Partners helpt ons hierbij.

Ruud: Wij werden heel enthousiast over de uitvraag van ABN AMRO, want die is heel ambitieus: een aantal maatschappelijke thema’s, die je ’s avonds in het journaal hoort, kwamen voorbij: well-being, circulariteit, gezond werken en inclusiviteit. Als architectenbureau werken we graag mee om koploper te willen zijn op deze punten.

Moniek: De vloer waarop we nu zitten, is de pilot. De inzichten die zijn opgedaan, worden gebruikt in de doorontwikkeling naar het definitieve werkplekconcept. Een grote klus zal de Foppingadreef worden, ons kantoorgebouw van 80.000 vierkante meter dat momenteel duurzaam wordt herontwikkeld en vervolgens wordt ingericht. Met de pilot konden we zien of het concept realiseerbaar is, voldoet aan de gestelde ambities en toepasbaar is in grotere projecten, maar ook wat onze medewerkers ervan vinden en of het past bij hun behoeftes. Verschillende werkplekken zijn gerealiseerd. Soms werk je liever individueel op een plekje voor jezelf, soms doe je mee aan een Teams-overleg of gebruik je een ruimte om rustig samen te werken.

Ruud: Dat past bij de behoefte die we nu zien ten aanzien van werkplekconcepten. Mensen willen vandaag de dag twee dingen: elkaar ontmoeten en in een team samenwerken voor een tijdje, om je vervolgens af te kunnen zonderen. Als je hier binnenkomt, kom je in de ‘home zone’, de plek waar je het even over je weekend kunt hebben. Dan heb je de co work zone voor grote teams en er is een deel focus-zone. In die laatste zone zou je misschien kleine kantoortjes verwachten, maar dat hebben we anders aangepakt: we hebben een Yello-meubel met bankjes herontworpen en een plek gecreëerd voor jezelf, waar je geconcentreerd kan werken. Zo is het kantoor “a place better than home”. Je moet een reden hebben om naar kantoor te komen.

Moniek: We willen dat onze collega’s voelen ‘Hier hoor ik thuis. Dit is mijn bedrijf.’ Er zitten in het concept ook kenmerken verwerkt die zorgen dat het een echte ABN AMRO werkplek is: de spaarpottenmuur bijvoorbeeld, heritage stukken en de driehoekjes uit ons logo die op verschillende manieren toegepast worden in de privacyfolies.

Jochem: Voor medewerkers die veel thuiswerken is het belangrijk om een plek te creëren waar ze het gevoel hebben dat ze ergens bij horen.

Moniek: We hebben hoge ambities als het gaat om Employee Experience. Zo vinden we de connectie tussen de digitale en fysieke wereld belangrijk. Nu er veel overleggen via Teams plaatsvinden, moet de connectie met digitaal sterker. Hiervoor zijn we allerlei dingen aan het uittesten, zoals camera’s die meerdere mensen tegelijk filmen, zodat je iedereen goed in beeld hebt. We hebben ook een vergaderruimte met halve ovale tafel en een scherm dat je zo in kunt stellen, dat je mensen op ooghoogte hebt. Zo lijkt het alsof je aan één tafel zit.

Ruud: Het is goed dat de ABN AMRO koploper wil zijn op het gebied van circulariteit. Als opdrachtgever kan je impact maken op dit vlak.

Moniek: Duurzaamheid wordt absoluut van ons verwacht en het zit ook helemaal in de kern van ons bedrijf. Dat vind ik ook het toffe om te vertellen over dit werkplekconcept: het is heel circulair. Veel herinzet van meubilair en materialen, en wat niet herinzet is, is ofwel bio-based, ofwel tweedehands, of in ieder geval demontabel om op een later moment weer ergens in te zetten.

‘Eigenlijk is iedereen belangrijk. Het hele bedrijf moet goed samenwerken om daarin een goed resultaat te krijgen’.

Jochem: Dat vind ik ook het knappe aan dit project, de mengvorm van het circulaire aspect met de nieuwe vorm van werken. Je moet twee dingen tegelijk doen: een nieuw werkplekconcept ontwikkelen met de juiste materialen én bestaande materialen.

Moniek: Ja, je begint niet met schetsen hoe het eruit moet komen te zien, maar je kijkt naar wat aanwezig is en wat kunnen we daarmee. De plafondroosters vind ik een goed voorbeeld. Ze zijn geoogst uit het pand aan de Foppingadreef. Met alle respect, dat waren superlelijke roosters. Maar de architecten van Fokkema & Partners zagen er direct mogelijkheden in.

Ruud: Het is eigenlijk omdenken. Mogelijkheden zien, de schoonheid van bestaande materialen en producten gebruiken als startpunt voor je ontwerp.

Moniek: We hebben letterlijk een afgebroken stuk plafondplaat meegegeven. Nadat je hebt bedacht wat je ervan maakt, is de volgende vraag: hoe realiseer je dat dan? En dat is de kracht van Zwartwoud geweest. Hoe zorg je dat dit broze materiaal niet uit elkaar valt en langdurig inzetbaar blijft? Daar bedacht Zwartwoud de oplossing voor.

Ruud: Ward (circulair expert en engineer) bedacht om het buitenste beschadigde randje eraf te zagen, waardoor het rooster iets kleiner werd, maar je weer 100% bruikbaar materiaal had. Anders hadden we een flink deel van de voorraad weg moeten gooien.

Jochem: De zoektocht is steeds om zo weinig mogelijk aan een product toe te voegen en het zo circulair mogelijk te produceren. De roosters moeten nog een kleur krijgen, er komt een stalen frame omheen. Je voegt onderdelen toe en moet daarbij continu naar de uiteindelijke CO2-balans blijven kijken. Welke lak gaat erop, welke frames pas je toe?

Moniek: We hebben de hele CO2-impact op het project gemeten.

Ruud: Het is daarmee naast een prettige werkplekconcept ook een data gestuurd ontwerpproces. Wij hebben de circulaire doelen van ABN AMRO in een circulair sturingsmodel vertaald. Zwartwoud heeft de materiaaleigenschappen en hoeveelheden precies ingevoerd met behulp van materialenpaspoorten. Een primair doel was het beperken van het grondstoffengebruik en daarbij hebben we de target gehaald. Een ander belangrijk doel was de MKI-reductie (MKI staat voor milieukostenindicator). Daar hebben we de target samen ruim gehaald.

Jochem: Zwartwoud werkt aan best veel circulaire projecten, maar ABN AMRO is één van de weinige bedrijven die zoveel bewijs wil. Cijfers, scores. Dat maakt het tastbaar.

Ruud: Een meerwaarde van Zwartwoud tijdens dit project bleek tijdens de eerste fase. Om van hergebruik uit te kunnen gaan, moesten we goed weten hoe meubels in elkaar zaten. Met de gedetailleerde 3D-tekeningen van Zwartwoud ging dat een stuk gemakkelijker.

Jochem: Het stukje engineering is belangrijk voor Zwartwoud. Het circulair ontwikkelen overstijgt het traditioneel interieurbouwen. We komen van kasten timmeren en gaan nu alles wat we maar beschikbaar hebben vormen tot interieurelementen, van frames tot plafondplaten. Dat vereist een heel andere kennis en mindset.

Ruud: In het proces van ontwerp tot realisatie telt iedere schakel mee om te komen tot goede kwaliteit. Eigenlijk is iedereen belangrijk. Het hele bedrijf moet goed samenwerken om daarin een goed resultaat te krijgen.

Moniek: Ook voor ons als opdrachtgever is het een totaal nieuw proces. Een nieuwe manier van inkopen, waarbij je je tijd anders in moet delen. Je moet rekening houden met een langer traject.

Jochem: We gaan steeds vaker in een bouwteam aan de slag. Vroegtijdig samen beginnen, om er met elkaar grip op te krijgen.

Moniek: Het meest trots ben ik dat het werkplekconcept klopt in zijn geheel. Het is niet alleen duurzaam, maar voldoet ook aan de digitale verbinding, het inspirerend zijn voor onze werknemers, voldoen aan de diverse behoeftes van onze collega’s en maakt effectief gebruik van de beschikbare ruimte. Daarnaast ben ik heel blij met de samenwerking die we hebben gehad. Die vond ik heel fijn en over het algemeen ook leuk!

Ruud: Het is heel leuk dat mensen hun werkomgeving prettig vinden. Als je doorvraagt, merk je dat het met elkaar klopt. En dan wordt er ook nog een hele hoge circulaire score gehaald.

Jochem: Het was een pilot, dus veel dingen waren voor het eerst ontdekken. Dat het uiteindelijk tot zo’n prachtig resultaat heeft geleid, daar ben ik trots op.

Moniek: Het is de basis voor onze andere kantoren. De circulaire verandering is in gang gezet en gaat alleen maar groter worden. Heel inspirerend.

Neem contact op met [name visible on live site]

We vertellen je graag meer over hoe we werken. Plan direct een afspraak met ons in of laat je gegevens achter. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

Contact